De komende jaren bouwt Prorail een spooronderdoorgang in de Zuidtangent in Heerhugowaard. Hiermee verdwijnt een risicovolle spoorwegovergang. Daarnaast verbetert de doorstroming op de weg én het spoor.
Je kunt hinder hiervan ondervinden als je het servicebureau van Blosse wilt bezoeken.
Veilig verkeer door de onderdoorgang
In opdracht van de gemeente Dijk en Waard bouwt ProRail op de plek waar de Zuidtangent in Heerhugowaard het spoor kruist een spooronderdoorgang. Nu ligt hier nog een spoorwegovergang. Doordat het treinverkeer drukker wordt moeten weggebruikers steeds vaker en langer wachten. De onderdoorgang maakt hier een eind aan. Direct naast het spoor wordt een weg gebouwd zodat verkeer wat de Zuidtangent moet kruisen dat ook ongelijkvloers kan doen. Dit project zorgt voor meer veiligheid op de weg én op het spoor. Tijdens de bouw is de Zuidtangent afgesloten voor alle verkeer. De gemeente geeft omleidingsroutes aan.
Overlast beperkt
ProRail probeert de overlast zoveel mogelijk te beperken, zowel voor bezoekers van het naastgelegen bedrijventerrein als voor treinreizigers. Het tunneldek waar de sporen op komen te liggen worden naast het spoor gebouwd. Deze worden in één keer op zijn plaats gereden. Zo hoeft het treinverkeer niet langer dan nodig stilgelegd te worden. Nadat het tunneldek geplaatst is en het spoor daarop aangelegd, zal ProRail nog tot eind 2025 aan de onderdoorgang en de omgeving werken. Bezoekers van het bedrijventerrein zullen soms last hebben van de werkzaamheden.
Niet wachten, meer treinen
Weggebruikers hoeven straks op de Zuidtangent niet meer te wachten voor de spoorwegovergang. Dat is fijn, want het treinverkeer in Heerhugowaard neemt toe. Ook verdwijnt spoor 3 bij station Heerhugowaard. Overlast kan niet voorkomen worden, zeker voor wegverkeer dat wordt omgeleid. Heerhugowaard krijgt er wel een prachtige onderdoorgang voor terug.