Voorkeuren

Deze website gebruikt standaard enkel functionele cookies om ons websiteverkeer te analyseren en uw cookie voorkeuren op te slaan. Meer informatie.

Accepteer alle cookies

Deze noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Altijd actief

Deze cookies geven derde partijen de mogelijkheid om je surfgedrag te volgen, data te verzamelen en gepersonaliseerde advertenties te tonen. Wie deze derde partijen zijn, kan je nalezen in ons cookiebeleid.

Deze cookies helpen ons om je beter te leren kennen zodat we de inhoud van de website beter kunnen afstemmen op je behoeften, interesses en voorkeuren.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veelgestelde vragen

Ontdek het antwoord op onze meeste veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Algemeen

Is het servicebureau in de schoolvakanties geopend?

Het servicebureau van Blosse is tijdens schoolvakanties geopend van 9 tot 13 uur. Vragen met betrekking tot kinderopvang kun je mailen naar klantcontact@blosse.nl Alle overige zaken kun je mailen naar welkom@blosse.nl Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Hoe kan ik het beste contact opnemen met Blosse?

Contact opnemen met het servicebureau kan het beste telefonisch of via e-mail: welkom@blosse.nl

Corona

Wat zijn de symptomen van het coronavirus?

Koorts met daarbij luchtwegklachten zoals hoesten, kortademigheid en longontsteking.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Wat weten we over het virus?

Het is nog niet duidelijk of het coronavirus ernstiger is dan een gewone griep. Het is een nieuw virus en het RIVM verzamelt meer informatie. Wat we nu weten is dat van alle bekende patiënten met het nieuwe coronavirus ongeveer 17% ernstige klachten heeft. Ongeveer 2% van de patiënten overlijdt aan het nieuwe coronavirus. Dit zijn vooral oudere mensen en mensen die verzwakt zijn door andere ziekten. Er is (nog) geen specifieke behandeling tegen het nieuwe coronavirus.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Hoe kun je het voorkomen dat je het coronavirus krijgt?

Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Deze druppeltjes blijven niet in de lucht zweven maar dalen snel neer. Het advies van het RIVM is met name:

  • Was je handen regelmatig met water en zeep of gebruik desinfecterende handgel op basis van alcohol;
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes of tissues en gebruik deze slechts één maal;
  • Geen handen schudden;
  • Houd minimaal anderhalve meter afstand van elkaar en zoek geen grote groepen op.
  • Als je kucht/hoest of verkouden bent, mag je niet naar buiten. Bij koorts moet het volledige huishouden thuisblijven.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Ik denk dat ik of mijn kind het coronavirus heb. Wat moet ik doen?

Maatregelen bij een mogelijke besmetting

Voor iedereen geldt:

  • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid of hoesten, keelpijn of koorts. Dit zijn milde klachten. Mijd sociaal contact. Beperk bezoek aan kwetsbare personen. Bel alleen met de huisarts als de klachten verergeren (koorts > 38 graden Celsius en moeite met ademhalen) en je medische hulp nodig hebt.
  • Laat je testen als je corona gerelateerde klachten hebt. Vanaf nu geldt het advies om ook kinderen onder de twaalf jaar, met klachten die kunnen wijzen op het coronavirus, te laten testen.

Als je je beter voelt en 24 uur lang geen gezondheidsklachten hebt gehad, ben je genezen. Dan kun je anderen niet meer besmetten.

Lees meer over de hygiënemaatregelen van het RIVM om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Moet mijn hele gezin in quarantaine als een klasgenootje van mijn kind positief is getest?

De GGD bepaalt of de kinderen in de groep in quarantaine moeten gaan als een kind in deze groep positief is getest. In dat geval gaat alleen je kind gaat thuisquarantaine. Ouders, broers en zussen mogen wel het huis uit. Zij zijn geen contact van degene met COVID-19 in de groep van je kind. Je kind krijgt het advies om te testen op dag 5 van de quarantaine én als het het klachten krijgt. Als een van deze testen positief is, moeten de gezinsleden daarna  wel thuis blijven als zij niet immuun zijn.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Gaan jullie mijn kind testen/vaccineren?

Nee, dit is absoluut niet aan de orde. Het testen van kinderen na een besmetting in de groep is niet verplicht. Het is geheel aan de ouders/verzorgers om te bepalen of je je kind(eren) laat testen. Het testen van kinderen vindt nooit plaats in een van onze kindcentra. Dit kunnen we niet en willen we ook niet. Het testen is altijd op vrijwillige basis en toestemming van ouders is noodzakelijk. Wanneer je je kind wilt laten testen, kun je hiervoor een afspraak maken bij de GGD. Het vaccineren van kinderen op scholen is ook absoluut niet aan de orde.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Mag school vragen om een testbewijs?

Het communiceren van een testuitslag vindt plaats in goed vertrouwen.

Negatieve uitslagen komen bij de geteste persoon via coronatest.nl of via het landelijke callcenter. GGD Hollands Noorden geeft geen verklaringen van testuitslagen op papier. Dit is landelijk beleid. De digitale uitslagen op coronatest.nl zijn niet printbaar. Er staan ook geen persoonsgegevens bij deze testuitslag, waardoor een foto van het beeldscherm weinig meerwaarde heeft.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Wat als ik mijn kind niet wil laten testen?

Het testen van kinderen na een besmetting in de groep is niet verplicht. Het is geheel aan de ouders/verzorgers om te bepalen of je je kind(eren) laat testen. Wanneer je ervoor kiest je kind niet te laten testen, betekent dit volgens de huidige richtlijnen dat je kind tien dagen in quarantaine moet.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Hoe zit het met de privacy?

Bij communicatie over besmettingen op onze kindcentra en het contact hierover met de GGD houden we ons aan de wet- en regelgeving op het gebied van bescherming van persoonsgegevens/privacy. Dit betekent dat voor het doorgeven van contactgegevens aan de GGD en het meewerken aan het bron- en contactenonderzoek we vooraf toestemming vragen van de individuele medewerker en ouder voor het delen van de contactgegevens. In de communicatie naar ouders/verzorgers, wordt de naam van het kind dat positief getest is niet genoemd.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Wat mogen we verwachten van thuisonderwijs?

Als de hele groep in quarantaine is, wordt er onderwijs op afstand geboden zoals we dat kennen uit de lockdown. Op het moment dat (een deel van) de kinderen weer naar school gaat, is er voor de kinderen die nog in quarantaine zitten een werkpakket voor thuis (geen onderwijs op afstand meer). Het is voor de leerkracht organisatorisch niet haalbaar om op dat moment zowel onderwijs op afstand te geven als de kinderen in de klas les te geven.

De communicatie hierover vindt plaats via het kindcentrum.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Ik/mijn partner heeft een zwakke gezondheid en wil mijn kind daarom niet naar school laten gaan. Gaat de leerplichtambtenaar hierop handhaven?

De leerplichtambtenaar heeft aangegeven aan dat zij dit toestaan en hier niet op gaan handhaven.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Hoe ziet de communicatie naar ouders eruit in geval een leerkracht of kind een positieve testuitslag heeft gekregen?

Bij een positieve testuitslag op een van onze kindcentra (zowel bij kinderen als bij medewerkers) nemen wij altijd contact op met de GGD en leggen de casus voor. Vervolgens komt het crisisteam van Blosse samen met de leidinggevende van het kindcentrum en op basis van het advies van de GGD nemen wij maatregelen en communiceren wij naar de betrokken ouders/verzorgers. Dit gebeurt altijd ad hoc, omdat we meteen moeten anticiperen op de situatie. We begrijpen dat dit vraagt om flexibiliteit van de ouders.

Blosse hanteert altijd de landelijk en actuele richtlijnen van de Rijksoverheid, het RIVM en de GGD.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Mijn kind heeft een snotneus. Mag het wel naar school of de opvang?

Raadpleeg de beslisboom om vast te stellen of een kind naar school mag gaan of niet.

Het blijft ingewikkeld voor onze medewerkers om de keuze te moeten maken een kind wel of niet te weren of naar huis te sturen. Wij doen ons uiterste best om een veilige omgeving te creeëren voor de kinderen en medewerkers.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Een kind moet naar huis vanwege een ouder met COVID-19. Heeft dit gevolgen voor de medeleerlingen en medewerkers?

Nee, dit heeft geen gevolgen. Het kind is nu een contact van iemand met COVID-19, maar is zelf niet positief getest. Het kind moet uit voorzorg naar huis. Wanneer het dan in de komende dagen toch COVID-19 krijgt van de ouder, is het kind in de besmettelijke periode niet meer op de kinderopvang of school geweest.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Wij komen met de kinderen terug uit een land met een oranje of rood reisadvies. Mag mijn kind naar school of de kinderopvang komen?

Voor kinderen die terugkeren uit een land of een gebied met een oranje of rood reisadvies vanwege het coronavirus, geldt het dringende advies om bij thuiskomst 10 dagen in quarantaine te gaan. Vanaf de vijfde dag kan getest worden op COVID-19. Als de testuitslag negatief is, dan hoeft de quarantaineperiode van 10 dagen niet afgemaakt te worden. Het is van belang om ook daarna alert te blijven op klachten en om opnieuw te testen als zich toch klachten ontwikkelen.

Dit geldt ook als het reisadvies tijdens de reis is veranderd naar oranje of rood.

Voor de kindcentra van Blosse volgen dit dringende advies op: kinderen die uit een oranje of rood gebied komen, gaan eerst in volgens bovenstaand advies in quarantaine, en mogen daarna weer op onze kindcentra komen.

Lees hier de quarantaineregels bij terugkeer naar Nederland.

Let op: de ontwikkelingen gaan snel. Laatste bewerking van deze antwoorden is van 18 februari 2021.

Hoe kan ik mijn kind voorbereiden op een test?

We krijgen veel vragen binnen hoe we de ouders van kinderen kunnen informeren over de testmogelijkheden. Op de site van de GGD vind je tips voor ouders om hun kind op de test voor te bereiden en hoe je het kind gerust kan stellen.


Hoe gaat het testen in zijn werk?

Bij het maken van een testafspraak voor een kind zal extra rekening worden gehouden door bijvoorbeeld een heel kindvriendelijke en ervaren medewerker meer uit te laten leggen en meer rust en tijd te laten nemen voor de testafname.

Als het mogelijk is, worden kinderen ingepland op speciale kindertestlocaties. Als meerdere personen uit een gezin tegelijkertijd getest moeten worden, word je samen met je kind getest. Kinderen worden door middel van een PCR-test of een antigeentest getest.

Ouders kunnen, om het maken van een afspraak te versimpelen, een DigiD voor hun kinderen aanvragen. Daarmee kan ook voor de kinderen online een testafspraak gemaakt worden.
Meer informatie nodig? Bezoek de site van GGD-GHOR.

Het is aan de ouders/verzorgers om te besluiten of zij hun kind laten testen of niet. Het testen zal nooit in het kindcentrum plaatsvinden.

Worden de locaties schoongemaakt?

Ja, de locaties die open zijn worden zoals gebruikelijk schoongemaakt.

Mogen we vanwege corona buiten de schoolvakanties op vakantie?

Nu we niet mogen reizen, is onze geplande vakantie geannuleerd. We hebben van het reisbureau een alternatieve reisdatum ontvangen die buiten de schoolvakantie valt. Wij willen daarom graag een verlofverzoek indienen voor onze kinderen om buiten de schoolvakantie op vakantie te gaan. Kan dit verzoek gehonoreerd worden?

Helaas kunnen we hier geen akkoord op geven. De wet- en regelgeving staat dit niet toe.

Hebben jullie tips voor thuisbegeleiding van ons kind?

Op deze site staan meer dan voldoende tips om je kind te begeleiden. We hebben alle waardering voor jouw inspanningen en zijn er voor je als het nodig is. Benader ons via telefoon, mail of anders. Staat het antwoord op je vraag er niet tussen? Mail dan je vraag/opmerking naar corona@blosse.nl

Praktische informatie

Doet Blosse mee aan de dubbelcheck opvanggegevens kinderopvangtoeslag?

Blosse deelt kinderopvanggegevens (zoals het aantal opvanguren) met de Belastingdienst/Toeslagen (BD/T). Door dit op maandbasis te doen, kan de BD/T veel sneller signaleren of er gegevens mogelijkerwijs afwijken en ouders eerder een signaal geven. Hiermee kunnen terugvordering en nabetalingen worden voorkomen. Daarnaast worden ouders op hun verantwoordelijkheid gewezen zelf hun opvanggegevensregelmatig te controleren en navraag te doen bij hun kinderopvangorganisatie of deze hun gegevens maandelijks deelt met de BD/T. Dit noemen we de dubbelcheck. De maandelijkse gegevensaanlevering is onderdeel van het Verbetertraject Kinderopvangtoeslag. Met dit traject willen de BD/T en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in samenwerking met branchepartijen en oudervertegenwoordigers, (hoge) terugvordering en nabetalingen door de BD/T bij ouders voorkomen omdat de toeslag beter aansluit bij de actuele situatie. Het streven is dat elke ouder de kinderopvangtoeslag krijgt waar zij recht op heeft. De branchepartijen voor de werkgevers in de kinderopvang BK en BMK, de belangenverenigingen voor ouders BOinK en VWO en Sociaal Werk Nederland en Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang ondersteunen het belang van de maandelijkse aanlevering.

Is er een intakegesprek voordat het opvangcontract ingaat?

Ongeveer een maand voor de plaatsing word je uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met één van de pedagogisch medewerkers van de groep waarin jouw kind geplaatst wordt. Het intakegesprek vindt plaats op de desbetreffende locatie op een rustig moment binnen het dagprogramma. De pedagogisch medewerker vertelt in dit gesprek alles over de gang van zaken binnen het kinderdagverblijf. Je krijgt een indruk hoe een dag op het kinderdagverblijf eruit ziet en wat de gewoontes en regels zijn. Ook vragen we je naar jouw kind met zijn/haar gewoontes of bijzonderheden. Bij baby’s volgen wij in overleg een individueel voedings- en slaapschema, dat aansluit op de situatie thuis.

Is er een handleiding beschikbaar voor de Konnect Ouderapp?

Ja er is een uitgebreide handleiding beschikbaar. In deze handleiding lees je alles over de functionaliteiten die beschikbaar zijn in het Ouderportaal.

Wat gaat de kinderopvang mij netto kosten?

Wat kinderopvang kost, hangt af van je persoonlijke situatie. Als beide ouders werken en/of studeren of je als alleenstaande ouder werkt of studeert, heb je recht op kinderopvangtoeslag. De kinderopvangtoeslag vraag je aan bij de Belastingdienst. Wil je weten wat jouw netto kosten zijn voor kinderdagopvang bij Blosse? Maak dan snel en eenvoudig een berekening van jouw netto kosten met onze rekenmodule.

Hoe kan ik mijn kind inschrijven bij Blosse opvang?

Je kunt je kind inschrijven door het inschrijfformulier in te vullen. Dat gaat het makkelijkst in via je laptop of desktop.

Waar vind ik het LRK nummer van de opvanglocatie?

Het LRK nummer van een opvanglocatie heb je nodig voor de aanvraag van de kinderopvangtoeslag. Dit nummer staat op de pagina van het betreffende kindcentrum.

Waarom vraagt Blosse om mijn BSN nummer als ik mijn kind wil inschrijven?

Wettelijke basis

Kinderopvangvoorzieningen als Blosse Opvang moeten op verzoek kosteloos informatie verstrekken aan de Belastingdienst/Toeslagen op basis van artikel 38 van de Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen (AWIR) en artikel 1a van het uitvoeringsbesluit Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen. In artikel 1b van het uitvoeringsbesluit is ook opgenomen dat het burgerservicenummer (BSN) toegevoegd moet worden aan de gegevensaanlevering. De vraag van de Belastingdienst om de werkelijk betaalde bedragen aan te leveren, is gebaseerd op een uitspraak van de Raad van State (zaaknummer: 201010918/1/H2, van 22 juni 2011).

Verstrekken van het BSN

In de wet is opgenomen dat nadere regels vastgesteld kunnen worden over het vermelden van het BSN. Deze nadere regels zijn vastgesteld in artikel 1b van het uitvoeringsbesluit. Hierin staat dat het verstrekken van gegevens aan de Belastingdienst plaatsvindt onder vermelding van het BSN. Volgens artikel 38 moeten degenen op wie de gegevens betrekking hebben (ouders) het BSN moeten verstrekken aan het kindcentrum. Daarnaast is vastgelegd dat het BSN van degene op wie de gegevens betrekking hebben, moet zijn vermeld. Het gaat hierbij dan om gegevens over het kind, de ouder(s)/verzorgers. Met andere woorden: het opvragen van een BSN gebeurt op basis van een verplichting die Blosse heeft aan de Belastingdienst en de verplichting van de ouders/verzorgers om het BSN te verstrekken aan de kinderopvangorganisatie. Bij het niet overleggen van het BSN van de ouders/verzorgers en kind, loop je het risico om het recht op kinderopvangtoeslag te verliezen.

Waarom moet ik mij legitimeren bij Blosse opvang?

Blosse is wettelijk verplicht om gegevens over de afgenomen uren kinderopvang en uurprijzen te verstrekken aan de Belastingdienst. Deze gegevens vormen de basis voor de berekening van de kinderopvangtoeslag. Om de ouders te kunnen identificeren heeft de Belastingdienst de burgerservicenummers nodig van de ouders en hun kinderen die gebruikmaken van kinderopvang.

Bij dit proces is Blosse tevens verplicht om de identiteit van ouders vast te stellen, als zij een contract bij ons afnemen. Vandaar dat wij vragen naar jouw ID-bewijs en dit formulier invullen tijdens het kennismakingsgesprek.

Wij hebben dit als volgt vormgegeven:

  • Ouders/verzorgers nemen ID bewijzen mee naar het intakegesprek;
  • De ouder logt in in Konnect
  • De pedagogisch medewerker controleert de laatste drie cijfers van het BSN met de ID bewijzen;
  • De pedagogisch medewerker noteert op het formulier check identiteit ouders met de laatste drie cijfers van het BSN, geboortejaar, soort ID en handtekening voor akkoord met datum
  • ​​​​​​​Het formulier wordt opgeborgen in een afgesloten kast.

Ontwikkelpad

Hoe komt een kind in aanmerking voor voorschoolse educatie (VE)?

Het consultatiebureau stelt een VE indicatie vast bij kinderen. De kinderen met een VE indicatie krijgen het VE-programma van vier of vijf dagdelen peuterspeelzaal aangeboden (in plaats de reguliere twee dagdelen).

Voor wie is voorschoolse educatie (VE) bedoeld?

VE is bedoeld voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar die extra hulp kunnen gebruiken bij hun taalontwikkeling. Via de VE methodes Uk en Puk of Piramide worden de kinderen op een speelse manier gestimuleerd. Zo kunnen zij een goede start maken in groep 1.

Wat is het verschil tussen een horizontale en verticale groep?

In een horizontale groep zitten kinderen van dezelfde leeftijd, zoals een aparte baby- en een aparte peutergroep. In een verticale groep zitten kinderen van verschillende leeftijden van 0 tot 4 jaar bij elkaar. Beide groepen hebben een eigen karakter. In een horizontale groep speelt en groeit uw kind op met kinderen in dezelfde leeftijdsfase. In een verticale groep groeit je kind 4 jaar lang op met kinderen van verschillende leeftijden.

Kindcentra

Wat is een continurooster?

Wat is een continurooster?

Op scholen met een continurooster blijven alle kinderen tijdens de middagpauze op school. De school is op dat moment verantwoordelijk voor het toezicht op de leerlingen. Met een continurooster zijn de middagpauze en schooldagen korter dan met een traditioneel schoolrooster.

Continurooster

Op scholen met een continurooster lunchen alle leerlingen tijdens de middagpauze op school. Meestal eten leerlingen in hun eigen klas met de leerkracht, soms wordt hier iemand voor ingehuurd. De middagpauze is korter dan bij het traditionele schoolrooster, waarbij kinderen vaak tussen de middag naar huis gaan om te eten.

Sommige scholen roosteren de kinderen woensdag- en/of vrijdagmiddag vrij. Maar er zijn ook basisscholen die een rooster hebben met vijf gelijke dagen.

Omdat de middagpauze deel uitmaakt van de onderwijstijd, is de school verantwoordelijk voor het toezicht. Tijdens de lunch is dit meestal de eigen leerkracht. En tijdens het buitenspelen houden leerkrachten vaak in wisseldiensten toezicht. Maar soms zetten scholen ook ouders in voor de pleinwacht of huren zij personeel in.

Organisatie

Wat doet de ondernemingsraad?

De ondernemingsraad van Blosse draagt bij aan

Praktische informatie

No items found.

Vergaderen

Zijn de vergaderruimtes van Blosse ook tijdens de lockdown te huur?

Om het aantal verkeersbewegingen te beperken en het risico op verspreiding van het coronavirus te minimaliseren verhuurt Blosse geen vergaderruimtes tijdens de lockdown aan externen.

Welke audiovisuele middelen zijn er aanwezig in de vergaderruimtes?

De vergaderruimtes bij Blosse  zijn voorzien van audiovisuele middelen, zoals digitale presentatieschermen te bedienen via het touchscreen of laptop en een goede geluidsinstallatie.

Is er WIFI beschikbaar in de vergaderruimtes?

In alle vergaderritmes kun je gratis gebruik maken van Wifi.

Zijn de vergaderruimtes goed bereikbaar met auto en openbaar vervoer?

De vergaderzalen van Blosse zijn goed bereikbaar met zowel de auto, de fiets, als het openbaar vervoer. Je vindt ons op slechts vijf minuten lopen van het station Heerhugowaard. Tevens beschikken wij over voldoende parkeerplaatsen en een overdekte en afgesloten fietsenstalling.