
De kracht van de professional: vertrouwen en
handelingsbekwaamheid
Als professional speel jij een essentiële rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Soms kan het echter een uitdaging zijn om een kind met ondersteuningsbehoeften goed te begeleiden. Het is begrijpelijk dat je je soms handelingsverlegen voelt of twijfelt aan de juiste aanpak.
OOG gelooft in het versterken van de professional zelf. Dit coachingstraject biedt niet alleen praktische handvatten, maar richt zich ook op het vergroten van zelfvertrouwen en handelingsbekwaamheid. Door middel van gerichte coaching leer je hoe je beter kunt inspelen op de behoeften van het kind, zonder dat dit extra werkdruk oplevert. We kijken samen naar wat al goed gaat, waar kansen liggen en hoe kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken.
Ben je nieuwsgierig naar waarom een kind doet wat het doet? Wat zou eraan vooraf zijn gegaan waardoor hij of zij dit nu laat zien? Bij deze houding sta je vaak meer open voor alternatieve oplossingen of methoden. Door jouw kennis en vaardigheden te vergroten, kun jij de regie houden over de situatie en een veilige, stabiele leeromgeving creëren. Dit zorgt niet alleen voor meer rust in de groep, maar ook voor een positieve impact op de ontwikkeling van het kind en jouw eigen werkplezier.

Gerichte coaching voor professionals die werken met jonge kinderen met extra ondersteuningsbehoeften – én voor wie zichzelf professioneel wil versterken.
- Wat houdt het traject in?
Een deskundige coach observeert op locatie, begeleidt de professional één-op-één, biedt praktische hulpmiddelen én ondersteunt bij reflectie en samenwerking met ouders en zorg.
De focus ligt op: wat heeft dit kind en/of de professional én zijn omgeving nodig om te kunnen blijven in de groep?
Doelgericht én laagdrempelig
Het traject is flexibel en afgestemd op de specifieke hulpvraag. Door een systeemgerichte aanpak (kind, professional, groep, school/opvang, ouders) ontstaat er meer rust, grip en vertrouwen in de begeleiding.
- Versterk je team, vergroot impact
Professionals leren om gedrag te begrijpen, passende strategieën in te zetten en meer regie te nemen — zonder extra werkdruk. - Voorbereiding op inclusief onderwijs
Dit traject sluit perfect aan bij de landelijke ambitie om in 2035 inclusief onderwijs te realiseren.

Het traject richt zich op drie niveaus:
- Kindniveau Een veilig, gestructureerd en stimulerend ontwikkelklimaat creëren waarin het kind kan groeien in zelfvertrouwen, zelfstandigheid, schoolse vaardigheden en sociale vaardigheden.
- Professionals & teamniveau Leerkrachten, onderwijsondersteuners en pedagogisch medewerkers worden intensief begeleid in hun dagelijks handelen. Via coaching-on-the-job, intervisie en observaties worden zij ondersteund in het herkennen, begrijpen en beïnvloeden van gedrag. De aanpak is handelingsgericht én praktisch
- Systeemniveau OOG werkt vanuit een systemische benadering waarin samenwerking met ouders, intern begeleiders, specialisten (zoals logopedisten, ergotherapeuten, psychologen) en het managementteam essentieel is. Door afstemming op alle lagen ontstaat samenhang in begeleiding en beleid.

Wat maakt dit traject uniek?
- Coaching op maat, in de praktijk en zonder drempels.
- Multidisciplinair team ondersteunt - indien nodig - het hele systeem rond het kind.
- Gericht op duurzame gedragsverandering en professionele groei.
- Direct toepasbare tools en reflectiemomenten.
Resultaat dat telt
- Meer rust en vertrouwen in de groep.
- Minder uitval, meer inclusie.
- Betere afstemming tussen onderwijs en zorg.
- Versterkte handelingsbekwaamheid van het team.
- Aansluiting op de missie van inclusief in 2035.

Kernprincipes van het OOG-coachingstraject:
- Systemisch werken: het kind staat centraal, maar nooit los van zijn omgeving.
- Duurzaam leren: professionals bouwen handelingsbekwaamheid op voor de toekomst.
- Integraal samenwerken: onderwijs en zorg vormen één netwerk rondom het kind.
- Praktijkgericht coachen: coaching vindt plaats in de groep, in de context.
- Inclusief denken: uitgaan van mogelijkheden, niet van beperkingen.
Routekaart:
1. Signalering
Wie: Professional / Intern Begeleider / Leidinggevende
Wat: Hulpvraag signaleren en beschrijven
2. Overleg
Wie: Team (school/kinderopvang/peuterspeelzaal) + eventueel ouders
Wat: Interne bespreking, vaststellen vervolgstappen
3. Contact met OOG
Wie: IB’er of leidinggevende
Wat: Aanmelding en casusbespreking met OOG

4. Observatie op locatie
Wie: OOG (en eventueel Esdégé-Reigersdaal)
Wat: Observatie van kind en/of professional + omgeving, analyse hulpvraag
5. Start coachingstraject
Wie: OOG
Wat: Individuele begeleiding, tools, evaluatiemomenten
6. Trajectoverleg en evaluatie
Wie: School/kinderopvang, ouders, OOG, coach, evt. andere betrokkenen
Wat: Voortgang bespreken, vervolgstappenbepalen.
(Indien nodig betrekken J&G coach / SWV)
Inclusief onderwijs als toekomstvisie
De Nederlandse overheid heeft de ambitie uitgesproken om in 2035 een volledig inclusief onderwijssysteem te realiseren, waarin ieder kind –ongeacht ondersteuningsbehoefte – binnen het reguliere onderwijs een passende plek krijgt. Dit vraagt om een transitie in de manier waarop we kinderen met extra ondersteuningsbehoeften begeleiden. OOG wil hieraan bijdragen door professionals te ondersteunen in het ontwikkelen van kennis en vaardigheden die nodig zijn om deze kinderen binnen de groep te houden en succesvol te begeleiden.
🌟 Op weg naar een samenleving waar kinderen niet uitvallen maar met al hun eigenheid mogen opvallen! 🌟
Naar de onderwijsondersteuningsgroep