Direct regelen

Jeanette de Jong: ‘De betekenis van toetsen is veel te zwaar’

Dit artikel is eveneens geplaatst als bijdrage vanuit Verus in CNV SchoolLeidend NL

Lef tonen door te zeggen: laten we uitgaan van vertrouwen in de onderwijsprofessionals rondom het kind en in methodes in plaats van uitgaan van controle zoals in het huidige systeem. Dat is kort gezegd de filosofie van het manifest Leve het Onderwijs, dat schoolbestuurder Jeanette de Jong van Blosse in Heerhugowaard volop onderschrijft. Dit betekent ook een eigentijdse kijk op toetsen. “De eindtoets is van oorsprong bedoeld om een onderwijsprofessional te ondersteunen, maar is verder gegroeid tot een toets waar je alles vanaf laat hangen. Daarom kijken wij, binnen onze organisatie en met het manifest, graag naar passende alternatieven. En als wij daarbij buiten de lijntjes van de inspectie kleuren, dan doen we dat omdat dit het beste is voor het kind.”

Lees hier het hele artikel

Geen extra afbeeldingen gevonden