• Opvang
    • Kinderopvang
    • Peuterspeelgroep
    • Tussenschoolse opvang
    • Buitenschoolse opvang
    • Gastouderbureau
    • Naschoolse activiteiten
  • Onderwijs
    • Schoolplan 2019-2021
    • Andere tijden in het onderwijs
    • Inspectie van het onderwijs
    • Passend onderwijs
    • Frisse scholen
  • Praktisch
    • Schoolvakanties
    • Klachtenregeling
    • Ouderparticipatie
  • Protocollen
    • Corona
    • Privacy
    • Medicijnprotocol
    • Vervoersprotocol
    • Actief burgerschap
    • Sociale veiligheid
    • Toelaten en verwijderen van leerlingen
  • Een nieuwe draai
  • Alle locaties
  • Werken bij Blosse
  • Vacatures
  • Jouw stage bij Blosse
  • Begeleiden van stagiaires
  • BBL Pedagogisch medewerker MBO4
  • Missie en visie
  • Kernwaarden
  • College van Bestuur
  • Raad van Toezicht
  • Servicebureau
  • Gem. Medezeggenschapsraad
  • Centrale Cliëntenraad
  • Documentatiecentrum

Onze Blosse kwaliteit

 

In het kader van de bestuurlijke verantwoordelijkheid worden de vigerende afspraken van de Interne Kwaliteitszorg uiteengezet. Het doel hiervan is het zorgen voor een heldere basis.

1. Het wettelijk kader

 

 

 

In het Onderzoekskader 2017 (van de Onderwijsinspectie) staat: “Het bestuur zorgt voor een stelsel van kwaliteitszorg op de scholen. Dit stelsel staat uitgewerkt in het schoolplan van de school. Vanuit dit stelsel bewaakt en bevordert het bestuur de kwaliteit van het onderwijsleerproces en de leerresultaten. Er zijn toetsbare doelen geformuleerd en er wordt regelmatig geëvalueerd of deze doelen gehaald worden. De oorzaken van eventueel tekortschietend onderwijskwaliteit zijn geanalyseerd en waar nodig worden verbeteringen doelgericht doorgevoerd. De verantwoordelijkheidsverdeling tussen bestuur en school maakt een functionerend stelsel van kwaliteitszorg mogelijk”.

 

Op basis van dit kader is het bestuur verantwoordelijk voor:

A) Het stelsel van kwaliteitszorg

B) Het bevorderen van de kwaliteit van het onderwijsleerproces en de leerresultaten

C) Het formuleren en evalueren van toetsbare doelen

D) Het analyseren van tekortschietende onderwijskwaliteit en het doorvoeren van verbeteringen,

2. Plan Do Check Act Model (PDCA cyclus)

 

 

Het PDCA model heeft een cyclisch karakter, waardoor er continu aandacht voor kwaliteitsverbetering is. Na evaluatie en eventuele bijsturing, begint het proces weer van voren af aan. Door de PDCA cyclus zijn leerkrachten goed in staat om hun eigen manier van werken te beoordelen en daar waar nodig, te verbeteren. Omdat iedereen deel uitmaakt van het totale proces, heeft dat een positieve invloed op de gehele organisatie. Deze cyclus wordt bij Blosse als volgt gebruikt.

 

Plan (plannen)

Hierin staat de verbetering van de werkzaamheden centraal. Het is van belang om vooraf (SMART) doelen op te stellen. Het plannen gebeurt door middel van het Schoolplan. Alle Blosse-scholen stellen dit één keer in de vier jaar op. In dit plan wordt ook het verhaal van de school opgenomen. Dat verhaal geeft aan welke keuzes een school maakt.

 

Do (doen)

Hier gaat het om de uitvoering en realisatie van de geplande verbeteringen van het gehele proces. Tijdens de uitvoering vindt er continu meting en registratie van de output plaats en wordt er relevante informatie verzameld. Het “doen” wordt vastgelegd in het Schoolontwikkelingsplan (SOP) en de praktische uitvoering van de geplande werkzaamheden gebeurt in het schoolteam.

 

Check (controleren)

In deze controlefase worden de resultaten van verbetering gemeten en vergeleken met de gewenste situatie. Bij grote verschillen is het belangrijk om snel te reageren en de oorzaak van mogelijke verschillen op te sporen. De scholen verantwoorden zich naar het bestuur door middel van het Jaarverslag en het gesprek met de bestuurder.

 

(Re-) Act (bijsturen)

Na detectie van resultaatverschillen, is het van belang om daadwerkelijk bij te sturen. Er worden maatregelen genomen om het oorspronkelijk geplande resultaat alsnog te behalen. De wijze waarop het bestuur gebruikt maakt van het controleren wordt in het laatste onderdeel van deze notitie beschreven.

3. Het stelsel van Kwaliteitszorg

 

 

De vragen die in de kwaliteitszorg beantwoord worden zijn:

  1. Wat willen we weten?
  2. Wat zijn de uitgangspunten?
  3. Wat zijn de instrumenten?

 

Wat willen we weten?

Ten aanzien van de onderwijskwaliteit willen we weten:

  • Wordt er goed lesgegeven op de scholen?
  • Voelen de leerlingen zich veilig op de scholen?
  • Leren de leerlingen voldoende (opbrengsten)?
  • Zijn de ouders en de leerlingen tevreden?

 

Wat zijn de uitgangspunten?

  • Eigenaarschap en professionele cultuur:

    • Het team is betrokken bij de kwaliteitszorg;
    • Het cyclisch denken en de onderzoekende houding zijn integrale onderdelen van het onderhouden van de kwaliteitszorg;
    • Op duurzame wijze wordt gewerkt aan ontwikkeling;
    • Scholen zijn eigenaar van het proces
  • Minimumnorm:
    • Het Onderzoekskader 2017

 

Wat zijn de instrumenten?

In 2016 is door de schooldirecteuren (eigenaarschap) vastgelegd op welke wijze zij invulling wilden geven aan de interne kwaliteitszorg. Hierbij zijn de onderstaande afspraken gemaakt.

Het bestuur gebruikt deze instrumenten om te meten.

 

Quick Scan

Afspraak: Alle scholen vullen jaarlijks een Quick Scan in.

Het is belangrijk dat Scholen (directie en team samen) een totaalafweging maken. Op welke onderdelen wordt voldaan aan het Waarderingskader 2017 en welke onderdelen nog niet. Hiervoor is een Quick Scan ontwikkeld. Door het invullen van deze Scan wordt duidelijk welke onderdelen van het kader nog onvoldoende zijn ontwikkeld. Scholen kunnen hier hun planning op afstemmen en op bestuursniveau ontstaat een beeld van hoe de schoolteams naar hun onderwijskwaliteit kijken.

 

Zelfevaluatie

Afspraak: Scholen brengen de kwaliteit in beeld door middel van zelfevaluatie.

Naar jezelf kijken is een must. Wat gaat er goed?, wat kan er beter?, wat moet beter? en wat vinden we hier zelf van?  Alle scholen bij Blosse hebben Schoolontwikkelingsplannen. In deze plannen wordt aangegeven wat de voornemens zijn. De scholen brengen zelf hun kwaliteit in beeld. Dit doen de scholen in elk geval op de terreinen die in het Onderzoekskader 2017 worden genoemd. Dat zijn de terreinen; Aanbod, Zicht op Ontwikkeling, Didactisch handelen, Extra ondersteuning, Veiligheid, Pedagogisch Klimaat, en jaarlijks de Resultaten en de Sociale Veiligheid.   

 

Audit

Afspraak: Alle scholen doen in ieder geval één keer in de vier jaar mee aan een audit. Alle scholen doen mee aan een audit. De audit gaat over opbrengsten, sociale veiligheid en over het onderwijsproces.

 

Tevredenheidspeilingen

Afspraak: Alle scholen houden elke twee jaar een tevredenheidspeiling onder leerlingen en ouders. De tevredenheid van het personeel is onderdeel van personeelsbeleid en valt onder de verantwoordelijkheid van de Afdeling Human Resource Management.

 

4. De resultaten van het proces van Kwaliteitszorg

 

Het bestuur heeft in het wettelijke kader een heldere rol gekregen. Een doel van deze notitie is om helder te maken hoe het bestuur aan deze rol invulling gaat geven. In het kader van de noodzaak is het van belang dat het bestuur de minimumnorm bepaalt.

 

A) De instrumenten van de kwaliteitszorg zijn in deze notitie aangegeven. De scholen richten hun systeem van kwaliteitszorg in op basis van de bovenstaande uitgangspunten

 

B) De scholen hebben een veilig schoolklimaat. De sociale veiligheid wordt gemeten met een valide instrument. Elke school heeft een anti-pest coördinator en veiligheidsbeleid. Als uit de monitor blijkt of als er andere signalen zijn dat iets onveilig is (75% norm) en als uit andere signalen blijkt dat het op een school onveilig is. In deze gevallen handelt het bestuur direct.

 

C) De opbrengsten worden gemeten met een valide instrument. Het bestuur monitort de (eind)opbrengsten. De minimumnorm is om één keer in de drie jaar voldoende eindopbrengsten te hebben. Een toekomstige ambitie zou kunnen zijn dat alle scholen elk jaar voldoende eindopbrengsten hebben. Ingeval uit prognoses blijkt dat de (eind)opbrengsten onder druk staan, zal het bestuur de school verzoeken om een analyse en een handelingsplan te maken.

 

D) Tevredenheidspeilingen worden in het Kwaliteitszorgsysteem meegenomen worden. Elke twee jaar is een ouder- en leerlingtevredenheidspeiling (BVPO) verplicht. De tevredenheid van het personeel is onderdeel van personeelsbeleid en valt onder de verantwoordelijkheid van de Afdeling Human Resource Management.

 

E) De Blosse scholen zijn ambitieus.     

Onze kwaliteit ons pedagogisch beleid Terug naar Schoolplan 2019-2021

🤝 Contact


Blosse

W.M.Dudokweg 47

1703 DA Heerhugowaard

Postbus 271

1700 AG Heerhugowaard

T.  072 - 56 60 200

 

📍Locatie


 

❤️ Volg ons ook op


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

🔐 Inlog


Ga naar het Blosseveld

🏠 Home


 

📚 Onderwijs 


Andere tijden in het onderwijs

Inspectie van het onderwijs

Passend onderwijs

 

🤹🏻 Opvang & Opvangvormen


Kinderopvang

Peuterspeelzaal en peuteropvang

Tussenschoolse opvang

Buitenschoolse opvang

Gastouderbureau

 

🏫 Vestigingen voor opvang bij Blosse


Regio Oost: Beemster en Schermer

Regio Noord: Groet en Harenkarspel

Regio Midden: Heerhugowaard

Regio Zuid: Noord-Kennemerland

 

📝 Hoe werkt het bij Blosse?


Dagindeling

Groepsindeling

Wenbeleid

Vroegschoolse educatie

Pedagogisch beleid

Voedingsbeleid

Inschrijven en opzeggen

Ruilservice

Sluitingsdagen

Ziektebeleid

Algemene voorwaarden

Wet- en regelgeving

Tarieven

Contact

🖇 Praktisch


Schoolvakanties

Klachtenregeling

Ouderparticipatie

 

🚗 Bestuurlijk


Missie en visie

Kernwaarden

College van Bestuur

Raad van Toezicht

Servicebureau

Gem. medezeggenschapsraad

Centrale Cliëntenraad

Documentatiecentrum (jaarverslagen)

 

📃 Protocollen


Corona

Vervoersprotocol

Medicijnprotocol

Privacy

Actief burgerschap

Sociale veiligheid

Toelaten en verwijderen van leerlingen

 

🎪 Evenementen


De groep mist je, kom naar de Blosse Beleving

Bijna afgestudeerd? kom naar de Blosse Beleving

Geef een nieuwe draai aan je loopbaan, kom naar de Blosse Beleving

👨🏻‍💻 Werken bij Blosse


Vacatures

Invalwerk

Leren bij Blosse, BBL opleiding pedagogisch medewerker MBO4 niveau

 

👫 Werken in het onderwijs


Werken in het basisonderwijs

Basisschool vacatures Heerhugowaard

Vacatures basisonderwijs

Leerkracht basisonderwijs

Vacature onderwijsassistent

Vacature klassenassistent

Vacatures basisschool

 

🧸 Werken in de kinderopvang


Vacature pedagogisch medewerker

Vacatures kinderopvang

Vacature BSO

Vacature peuterspeelzaal

Vacature kinderdagverblijf

KDV vacatures

 

🙋🏻‍♀️ Stages


Begeleiden van stagiaires

 

🔎 Zoeken in de site


🛎 Zoek je vergaderruimte in Heerhugowaard?

Copyright 2021 - Blosse
Inloggen | Sitehand - Flexibele website | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites