Wettelijke opdracht burgerschap
Met ingang van 1 augustus 2021 is de wettelijke opdracht burgerschap aangescherpt. Met de aanscherping van de burgerschapswet is de opdracht aan scholen (en kindcentra) verduidelijkt en steviger verankerd. Bovendien is de rol van schoolbesturen verscherpt: de scholen hebben een duidelijke burgerschapsopdracht voor de kinderen en het bevoegd gezag heeft een zorgplicht voor de schoolcultuur.
De identiteit van de Blosselocaties in relatie tot de wet Burgerschap
Blosse hecht grote waarde aan de eigen identiteit van de verschillende locaties. Dit is opgenomen in onze missie en visie. Elke locatie bepaalt voor zich op welke manier zij aan burgerschap werken en welke accentenzij daar leggen.
Elke Blosse locatie kiest een (les)methode die daar het beste bij past. Zo zijn er locaties die werken met bijvoorbeeld De Vreedzame School, Kanjertraining, IPC en Blink Wereld. Er zijn ook locaties die ervoor kiezen geen methode te volgen, maar hun onderwijs op basis van bronnen zelfvorm te geven.
Ondersteuning vanuit het domein Kwaliteit
Het domein Kwaliteit van Blosse ondersteunt locaties die daar behoefte aan hebben in het vormen van hun visie op Burgerschap. Op basis van de materialen van het SLO heeft het domein Kwaliteit een workshopontwikkeld die schoolleiders kunnen gebruiken om samen met het team te bepalen wat er al aan Burgerschap gedaan wordt en waar er nog ontwikkeling gewenst is.
Verantwoording
Locaties leggen verantwoording af over het burgerschapsonderwijs op hun locatie aan de medezeggenschapsraad, de oudercommissie en in de kwartaalgesprekken met de leden van het College van Bestuur.