Opvang en onderwijs samen in strategisch personeelsbeleid voor Blosse
Omdat wij geloven in de doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar, werken onze medewerkers vanuit onderwijs en opvang nauw samen in de Blosse kndcentra en op het servicebureau. Hoewel onderwijs en opvang twee verschillende cao's hebben, vinden wij het belangrijk om vanuit één Blosse organisatie visie ons personeelsbeleid vorm te geven. Waar kan maken we geen onderscheid in onderwijs en opvang, maar streven we er naar dat alle medewerkers zich op dezelfde wijze verbonden voelen met (de kernwaarden van) Blosse:
Vertrouwen: Wij vertrouwen erop dat iedereen die bij Blosse werkt, zijn/haar taken met de beste intenties uitvoert.
Groei: Medewerkers krijgen de ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van ieders talent.
Vooruitstrevend: Wij anticiperen op veranderingen in de maatschappij en zijn op zoek naar vernieuwing die ons helpt de kinderen voor te bereiden op onze complexe maatschappij.
Eigenaarschap: Teamleden voelen vrijheid en vertrouwen om initiatieven te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor wat zij willen bereiken.
Gemeenschapszin: Medewerkers werken samen, in verbondenheid.
Duidelijk: We zijn duidelijk over wat, waarom en hoe we dingen doen. We zorgen voor duidelijkheid in processen, rollen en functies. We komen afspraken na en geven het goede voorbeeld.
CAO en competenties
Zoals eerder genoemd hanteren wij de CAO Kinderopvang en de CAO Primair Onderwijs. Naast wet- en regelgeving wordt in de cao's benoemd aan welke competenties een pedagogisch medewerker of een leerkracht moet voldoen. Deze en ook de competenties voor alle andere medewerkers van Blosse staan beschreven in de functiereeksen van het functiegebouw of functiehuis.
Gesprekkencyclus
Blosse is een vooruitstrevende organisatie die voortdurend in ontwikkeling is. Dat vraagt ook iets van onze medewerkers. Onderwijs en opvang is een dynamische wereld waarin voortdurend beweging is. Om de goede dingen te blijven doen, vinden wij het erg belangrijk dat er regelmatig gesprekken gevoerd worden met onze medewerkers. Dit om mensen te motiveren, te stimuleren en soms bij te sturen of hulp te bieden waar nodig als het gaat om competenties, maar ook als het om de andere verdiepingen van het Huis van Werkvermogen gaat.
Professionalisering
Om in ontwikkeling te blijven en om aan de gestelde eisen van het vak te blijven voldoen, vinden wij het als organisatie belangrijk dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen, zowel binnen het onderwijs als binnen de kinderopvang (voor onderwijs is dit opgenomen in de Wet Bio). Hiervoor is voor alle medewerkers jaarlijks een budget beschikbaar. Voor het primair onderwijs is dit vastgelegd in de CAO, voor de kinderopvang is dit in een Blosse regeling vastgelegd. Om al onze medewerkers in staat te stellen zich dicht bij huis te laten scholen, hebben we de Blosse Academie opgericht. Dit is een online platform waar we in samenwerking met andere besturen diverse nascholing aanbieden voor onderwijs en opvang. Iedere locatie bij Blosse is een opleidingslocatie. Het opleiden van nieuwe collega’s is daarmee verantwoordelijkheid voor alle professionals binnen Blosse. Het samen opleiden binnen Blosse geven wij vorm door intensief samen te werken met de omliggende opleidingsinstituten en besturen. Naast stagemogelijkheden voor voltijdopleidingen is er volop ruimte voor werk-leren trajecten die deels incompany plaatsvinden.
Mobiliteitsbeleid
Binnen Blosse hanteren we een actief mobiliteitsbeleid waarbij we interne kandidaten matchen met openstaande vacatures. Medewerkers kunnen via onze online omgeving een jobalert aanmaken om zo op de hoogte gehouden te worden van vacatures die opengesteld worden. We hebben als doel medewerkers te behouden voor Blosse en hen loopbaankansen te bieden.
Huis van Werkvermogen
Naast de bovengenoemde kernwaarden, hechten wij veel waarde aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Vanuit goed werkgeverschap willen we graag het werkvermogen van onze medewerkers positief beïnvloeden. Het grootste deel van onze tijd en energie besteden we aan werk. Je werk goed kunnen doen, de bevlogenheid en de behoefte om mee te willen doen, bepalen in grote mate de energie bij medewerkers voor duurzame inzetbaarheid en levensgeluk. Als we in staat zijn het werkvermogen van onze medewerkers positief te beïnvloeden, zal er sprake zijn van laag verzuim en daarmee duurzame inzetbaarheid. De gesprekkencyclus speelt hierin een belangrijke rol; het biedt ruimte om met medewerkers in gesprek te gaan over de verschillende verdiepingen van het Huis van Werkvermogen. Het Huis van werkvermogen beschrijft welke elementen (lees: verdiepingen) invloed hebben op dit werkvermogen. De basis van het huis is gezondheid. De eerste verdieping staat voor de competenties van de medewerker, de tweede verdieping voor de normen en waarden van de medewerker en de derde verdieping symboliseert het contact met de externe omgeving. Soms blijkt in de gesprekken dat er stagnaties zijn op één of meerdere verdiepingen. Samen met de medewerker kijken we wat nodig is. Gaat het om competenties, dan kan er meer scholing nodig zijn of kan hulp van één van de Blosse coaches een oplossing zijn. Gaat het om de verdieping gezondheid, dan kan de werknemer met de bedrijfsarts of de werkvermogenspecialist in gesprek. Daarnaast kan de afdeling HRM een rol spelen als het gaat om bijvoorbeeld mobiliteit of het functioneren van een werknemer. Samen zoeken we naar de beste oplossing.