Expeditie

Met Blosse zijn we op expeditie. Een zoektocht naar de bedoeling van Blosse: kinderen ondersteunen in hun ontwikkeling. Deze expeditie voeren we niet alleen met de professionals van Blosse, we betrekken kinderen en hun ouders ook daarbij.

Interview met Lia van Roosmalen

(Wat was de aanleiding?)

Met Blosse zijn we op expeditie. Een zoektocht naar de bedoeling van Blosse: kinderen ondersteunen in hun ontwikkeling. Deze expeditie voeren we niet alleen met de professionals van Blosse, we betrekken kinderen en hun ouders ook daarbij.

Voor ouders is er de verkennersroute. Op de St. Barbara in Tuitjenhorn is de verkenner, Daphne Kolk, samen met de directie en manager kinderopvang, voortvarend van start gegaan. De toekomst van het onderwijs gaat Daphne zeer aan het hart en daarom stond zij vooraan om met de ouders van de St. Barbaraschool op expeditie te gaan.

Lia van Roosmalen, directeur van de St. Barbara vertelt: “Onder leiding van Daphne hebben we alle ouders uitgenodigd voor een inspiratiesessie. We stuurden hen een uitnodiging, geschreven vanuit de optiek van het kind met de vraag om mee te denken over het onderwijs en opvang van de toekomst, ook in relatie met het personeelstekort. In een parallel proces hebben we eenzelfde bijeenkomst georganiseerd met het team en de kinderen.


Dit heeft mooie input opgeleverd. Eén kind had het complete concept voor het onderwijs van de toekomst al uitgewerkt! We bekijken nu welke volgende stap we kunnen zetten. Wat we in elk geval al wel weten is dat we meer externen willen betrekken in de kindontwikkeling. Kunnen we nauwer samenwerking met de naastgelegen dierentuin in ons dorp voor lessen in de praktijk? Kunnen we een schooltuinproject opzetten met medewerking van mbo-studenten? Mooie vraagstukken waar we zeker kansen in zien.

Wat het ons in elk geval al opgeleverd heeft, is dat we de uitdagingen die op ons pad komen, vanuit een breder perspectief oppakken. Volgend schooljaar hebben we minder kinderen en moeten we onze teamsamenstelling daarop aanpassen. In het verleden zouden we als directie hebben uitgerekend hoeveel groepen we kunnen maken en hoeveel teamleden nodig zijn om die te bezetten. Nu betrekken we het team in een vroeg stadium in het denkproces en kijken we ook naar de organisatie van ons onderwijs. Kunnen we bijvoorbeeld nog meer groepsdoorbrekend werken, wat betekent dat dan voor de kinderen en wat vinden die daar dan van? We voeren mooie gesprekken met elkaar! En het mooiste is dat het personeelstekort hierbij niet op de voorgrond staat, maar echt de wens om het anders en vooral ook beter te doen voor de kinderen.

Ik vind het heel mooi om te merken dat de betrokkenen bereid zijn om mee te denken. Dat zij buiten hun comfortzone durven te denken. We voelen een positieve vibe en dat horen we ook uit de audit terug. We zijn niet bang om dit traject met elkaar in te stappen en merken dat er zaken bijna uit zichzelf in beweging komen. Daar gaan we in 2023 fijn mee verder!”