Ruim drie jaar geleden maakte Leon een carrièreswitch - van financieel adviseur bij een verzekeraar naar leerkracht basisonderwijs. “Het leek mij mooi om iets betekenisvols bij te dragen aan de maatschappij - en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.”
Iets bijdragen doet Leon zeker. Na zijn stage tijdens de pabo, die hij ook op De Paperclip liep, is hij gebleven - momenteel als leerkracht van groep 6. “De Paperclip staat in een multiculturele wijk. Het is een warme, hartelijke school waar iedereen welkom is en daardoor voelt als een kleine gemeenschap. De wiegjes van de kinderen stonden op veel verschillende plekken en sommigen wonen nog in asielzoekerscentra, maar we geven ze allemaal de kans om zich te ontwikkelen.”
Zo biedt De Paperclip na schooltijd allerlei activiteiten aan, van skateboardles tot kookworkshops en van Mad Science-proefjes tot zwemlessen voor kinderen die nog geen diploma hebben.
Aan het begin van het jaar had een jongen in Leons klas blindedarmontsteking. “Hij had veel gemist. Daarom heb ik hem, toen hij weer terugkwam, elke dag een half uur extra lesgegeven zodat hij de stof kon inhalen. Meerdere kinderen hebben gevraagd of ze daar ook bij mochten aansluiten omdat ze het leuk vonden en meer konden leren over rekenen en spelling.”
Daarnaast past Leon soms de manier van toetsen aan. “Als leerlingen moeite hebben met schriftelijke toetsing, doen we het mondeling. Als het kind aantoont dat de stof is binnengekomen en er dingen over kan vertellen, is dat ook goed.”
Ook is er een jongen, die twee broers heeft die ook op De Paperclip zitten, die niet naar regulier onderwijs gaat. Hij heeft dagbesteding op een zorgboerderij, maar vindt school wel heel leuk. Hij sluit nu elke woensdag aan in de klas en krijgt een uurtje les van zijn leerkracht van de zorgboerderij. Daarna geef ik hem opdrachten die hij zelf kan uitvoeren. Het contact met andere kinderen is voor hem het belangrijkste. Hij wil graag dingen vertellen aan zijn broers en kan meedoen op zijn eigen niveau. Dat gaat goed en is mooi om te zien.”
Kansengelijkheid is voor Leon een discutabele term. “Heel eerlijk gezegd denk ik dat het een utopie is, omdat het afhankelijk is van talloze factoren die niet alleen op school zichtbaar zijn. Als de thuissituatie instabiel is, is het opnemen van lesstof een stuk moeilijker dan voor een kind bij wie alles goed gaat in het gezin. Toch is kansengelijkheid op school een mooi doel om naar te streven en daar gaan we vol voor.”
Leon Lakeman
Leerkracht - De Paperclip