In de ouderexpeditie denkt een groep ouders mee over de toekomst van kindontwikkeling bij Blosse. Vier keer per jaar komen zij bijeen op het servicebureau en wisselen zij ideeën en ervaringen uit. Op locatie zijn zij de aanjagers van de samenwerking tussen ouders en professionals.
Een van deze ouders is Cindy Heen, ouder op Reflector in Heerhugowaard

Wat maakte dat je je opgaf voor de verkenners?
“Ik wilde graag meekijken met welke wensen de kinderen hebben voor een toekomstbestendig wijze van leren en ontwikkelen. Wat me daarbij vooral aansprak: samen verandering kunnen bewerkstellingen, het onderwijs naar het ‘nu’ brengen.”
Is het wat je had verwacht?
“Ik ging met een onwijs positief gevoel in een gemotiveerd team van ouders aan de slag en merkte wel al snel dat veranderen van een schoolsysteem een kwestie van een lange adem is. Maar we geven niet op! Het luisteren naar de kinderen, horen waar hun wensen en dromen liggen en die vertalen naar mogelijkheden geeft mij zoveel energie!
Zo hebben we onlangs een fancy fair en sponsorloop georganiseerd om geld te genereren voor vergroening van het speelplein. Een taak waarvan ik niet had gedacht dat ik dat nog eens zou doen. We wilden het team en de kinderen laten zien dat je met creatieve inspanningen een hoop kunt bereiken. Zo heeft zich al een sponsor gemeld die een flink bedrag heeft toegezegd! We zijn in overleg met de afdeling van Huisvesting van het servicebureau van Blosse hoe we de gewenste aanpassingen in het meerjarenonderhoudsprogramma kunnen inpassen. En dat gaat lukken! Een prikkelarme ruimte voor kinderen in Reflector is een succes dat we het laatste jaar al hebben kunnen realiseren bijvoorbeeld.”
Waarin verschillen jullie als verkenners met de ouderraad?
“Ik denk dat we meer in gesprek zijn met kinderen en leerkrachten over hoe we het onderwijsaanbod toekomstbestendig kunnen maken. De wereld is in verandering, wij onderzoeken als ouders hoe we kunnen bijdragen aan een veilige en prettige leeromgeving voor onze kinderen en ook de teamledennatuurlijk.”
In Waarland heeft Pedja Aksentijevic een voortrekkersrol als verkenner op kindcentrum Sint Jan
Verkenners maken werk van gemeenschap rondom Kindcentrum Sint Jan
In Waarland doen we ons best om kindcentrum Sint Jan verder te ontwikkelen tot een echte community. Daarbij speelt ons team van verkenners een belangrijke rol. In het begin was die rol nog wat onduidelijk – wat betekent het om 'verkenner' te zijn? – maar inmiddels hebben we een betere visie op wat onze rol is en wordt die steeds helderder.
Verbinden tussen school en dorp
Als verkenners vormen we de brug tussen het kindcentrum en de gemeenschap van Waarland. We zorgen ervoor dat het onderwijsaanbod rijker wordt, door de omgeving actief te betrekken bij wat er op school gebeurt. Denk aan gastlessen, excursies of ouders en buurtbewoners die hun kennis of vaardigheden inzetten voor de kinderen.
Waarom ben je verkenner geworden?
“Ik zat al in de MR, en vanuit daar wilde ik graag een stap verder zetten. Ik ben een verbinder, hou van organiseren en weet hoe het werkt binnen de school. Dan kun je echt iets bijdragen.
Daarnaast spreken we mensen in het dorp aan met de vraag: “Zou jij iets kunnen of willen betekenen voor onze school?” Dat levert verrassend veel enthousiasme op – van opa’s en oma’s tot buren met bijzondere beroepen.”

Samenwerking en structuur
We werken nauw samen met de schoolleiding en de leerkrachten. Elk kwartaal staat een thema centraal, bijvoorbeeld ‘natuur’ of‘ techniek’. Binnen dat thema kijken we: welke bijdrage kunnen wij als verkenners leveren? Soms betekent dat een excursie organiseren, een gastles geven of juist helpen met iets praktisch, zoals helpen in de tuin.
We zijn gemiddeld met een groep van acht verkenners. Daarnaast schuiven er twee leerkrachten en de directeur regelmatig aan. Taken en actiepunten verdelen we onderling, met een voorzitter en een notulist om de vaart erin te houden. Belangrijk is dat we niet op de stoel van de MR of ouderraad gaan zitten – we hebben een eigen rol, die draait om verrijken en verbinden.
Mooie voorbeelden
“Het afgelopen jaar hebben we al veel moois bereikt. Zo kwam er een imker op bezoek, gingen we met de kinderen op excursie en werken we nu aan een ouderenquête om ideeën en hulpbronnen in kaart te brengen. De uitkomsten daarvan vormen straks een kaartenbak vol talenten en ondersteuning waar leerkrachten uit kunnen putten om het aanbod te verrijken.”
Vooruitkijken
We zijn trots op wat er staat en kijken uit naar de volgende stappen. Hoe meer mensen zich betrokken voelen bij de school, hoe rijker het aanbod voor de kinderen wordt. En dáár doen we het uiteindelijk voor.
Ook verkenner worden op het kindcentrum van jouw school? Meld je aan via de leiding op jouw locatie en redactie@blosse.nl