Waar een klein dorp groot in kan zijn

Hoe kindcentrum De Hoge Ven écht onderdeel werd van de dorpsgemeenschap

Terug naar ovezicht

Als kindcentrum ben je onderdeel van de gemeenschap. Dat is de visie van De Hoge Ven in Warmenhuizen, vertelt directielid Marieke van Duin. “We halen de wereld naar binnen. Om onze opvang en onderwijs te verrijken, werken we samen met talloze verenigingen en bedrijven. Warmenhuizen is een hechte gemeenschap en ons kindcentrum is daarin één van de schakels.”

Dit uit zich op de Hoge Ven op verschillende manieren. Zo is er een samenwerking met Prachtwerk, dat is onderdeel van Esdégé-Reigersdaal, legt Marieke uit. “Cliënten van Prachtwerk werken op onze school. Ze legen papierbakken, vullen lijmpotjes, lezen kinderen voor, vegen het plein en gebruiken onze schoolkeuken om te koken voor Bolletjescafé De Klok, waar zij op woensdag de lunch verzorgen.”

Mooi Leven

En zo werkt het kindcentrum ook samen met Mooi Leven, een initiatief dat ernaar streeft om een blue zone van Warmenhuizen te maken. Bluezones zijn plekken op de wereld waar mensen gezond en gelukkig samenleven en heel vitaal oud worden. Jong en oud zijn nauw met elkaar verbonden. In Warmenhuizen vinden ook allerlei initiatieven plaats om kinderen en ouderen met elkaar te verbinden, legt Marieke uit. “Zo gaan we binnenkort een project starten waarin onze kinderen ouderen interviewen en daar verhalen over schrijven. Heel bijzonder.”

Sigrid van Haaster werkt bij Samen, een ouderenzorgorganisatie in Warmenhuizen, en is de ‘aanjager’ van het project Mooi Leven. Om mensen ‘in beweging’ te krijgen, hebben ze een veiling georganiseerd, waar inwoners mochten bieden op activiteiten die bijdragen aan een mooi leven. “Eén van de kavels was de Klusklas ondersteunen op De Hoge Ven. Frans Peters van bijna 80 stak zijn hand op, en zei dat zijn buurman Lau Komen (65) ook wel interesse had. Nu helpen zij de kinderen, als ‘Buurman en Buurman’, met verschillende klusprojecten op school.”

Ze vinden het fantastisch dat de zaadjes die ze planten uitgroeien tot eetbare groenten

Scholen laten samenwerken met de zorg is een win-win, stelt Sigrid. “Het is een oplossing voor twee grote uitdagingen in de maatschappij: een tekort aan zorgmedewerkers en krapte in het onderwijs. Als mensen iets bijdragen aan de maatschappij ervaren zij zingeving. Ze zijn gelukkiger, actiever en gezonder en er is minder zorg nodig.”

En dit is pas het begin van hoe De Hoge Ven het community-gevoel volledig omarmt. Met een aantal betrokkenen zoomen we in op drie bijzondere projecten: Stoere Beroepen, het Tuintjesproject en het Schoolorkest.

Stoere Beroepen: een kijkje in de ‘keuken’

Stephanie Klaver, leerkracht bij de kleuters, is één van de kartrekkers van het Stoere Beroepen-project, samen met haar collega Hiske Beemsterboer. “Dit project is ontstaan uit de wens om in ons kindcentrum meer te doen met wetenschap, techniek en natuur. Elke jaargroep is gekoppeld aan een beroepstak en de kinderen gaan op bezoek bij bedrijven”, legt Stephanie uit.“ De kinderen zijn lyrisch enthousiast. Het is elk jaar weer een uitje voor ze. Zo mogen de kinderen tijdens hun schoolloopbaan in heel veel branches een kijkje in de ‘keuken’ nemen.”

De kleuters gaan naar een bakkerij of winkel en een boerderij, groep 3 bezoekt de brandweer en groep 4 gaat naar Pronk Bouw en Mebu Trappen. Groep 5 bezoekt bouwbedrijf K. Dekker en B-Four Agro, groep 6 is te gast bij Bejo Zaden, groep 7 gaat naar Koninklijke Vezet en aannemersbedrijf De Nijs en in groep 8 sluiten de leerlingen af met Bemo Rail en Tebulo Robotics, somt Stephanie enthousiast op. “De betrokkenheid is zo groot dat de bedrijven na het bezoek vaak ook nog een gastles komen geven op school.”

Een eigen moestuintje

Voor groep 6 gaat de samenwerking met Bejo Zaden nog een stapje verder, vertelt Welmoet van Leeuwen. Naast twee dagen als leerkracht bij groep 4, is ze rekenspecialist en coördinator van het Tuintjesproject. “Leerlingen van groep 6 krijgen in mei ieder een stukje land, zaden en kleine plantjes om groenten te verbouwen. Elke week staat er een les over tuinieren op het programma.” Tijdens de zomervakantie zorgen de kinderen zelf voor hun tuintjes. “Als ze op vakantie zijn, schakelen ze een klasgenoot, opa of oma in om de tuin water te geven. In groep 7 gaan ze verder tot aan de herfstvakantie.”

Elk jaar gaan de kinderen met ongeremd enthousiasme aan de slag. “Ze vinden het fantastisch dat de zaadjes die ze planten uitgroeien tot eetbare groenten. Als twee weken na het zaaien de eerste sprietjes omhoogkomen, klinkt er altijd een euforisch ‘JA, IK ZIE IETS!’. Ze vergelijken de plantjes met elkaar en onderzoeken hoe het kan dat het ene tuintje het beter doet dan het andere.”

De kinderen verbouwen ui, prei, maïs, sperziebonen, kool, pompoen, sla, courgette, bloemkool, bietjes, wortelen en spinazie. “De geoogste groenten mogen ze houden. Die nemen ze mee naar huis, of ze koken er gerechten mee op school, samen met juf Amy van groep 7.”

Kinderen kijken lang uit naar het Tuintjesproject, glundert Welmoet. “Het is echt een hoogtepunt van hun tijd op De Hoge Ven. We zijn van plan binnenkort ook de ouderen van Mooi Leven erbij te betrekken, zij gaan de kinderen helpen met tuinieren.”

Samen één in het schoolorkest

Maar ook op muzikaal vlak daagt De Hoge Ven leerlingen uit. Sibrechje Mulder, werkzaam als ib’er en kleuterleidster, zit in de muziekcommissie en zingt in het schoolorkest. “In samenwerking met Harmonie DSV geven we vanaf groep 4 muzieklessen aan de kinderen. Het begint met blokfluit, en vervolgens gaan we verder met klarinet en trompet in groep 5 en slagwerk in groep 6 en 7.”

Kinderen die het leuk vinden, mogen meedoen in het schoolorkest onder leiding van dirigent Jantje van der Wurff. “Het schoolorkest bestaat uit een mix tussen volwassenen van DSV en kinderen van De Hoge Ven”, legt Sibrechje uit. “We laten meerdere keren per jaar aan ouders horen wat we in huis hebben tijdens een voorspeelochtend en het schoolorkest doet ook mee met de concerten van DSV.”

Inmiddels bestaat het orkest uit 40 muzikanten, die elke vrijdagmiddag samenkomen om te oefenen. “Er zijn ook kinderen die in hun vrije tijd muziekles hebben en bijvoorbeeld op de gitaar, viool of piano meedoen. We spelen dan ook samen het schoollied en elke keer krijg ik kippenvel tot aan mijn kruin. We zijn dan echt even samen één.”

Hanny van Harmonie DSV, die ook in het schoolorkest speelt en een coördinerende rol heeft, is het roerend met haar eens. “De kinderen stralen van oor tot oor en zijn apetrots. Dat is hartverwarmend om te zien. Wat ik belangrijk vind, is dat we een veilige haven voor de kinderen zijn, waar ze plezier hebben. Muziek verbindt en dat is prachtig. Mijn ‘collega’s’ van DSV en ik zeggen vaak: ‘Dit is het mooiste uurtje van de week!’.”

Soms gebeurt er iets magisch

Dankzij de vele projecten op De Hoge Ven ontwikkelen kinderen zich op allerlei manieren en ontdekken hun talenten. “Sommigen gaan helemaal ‘aan’ op techniek, anderen vinden muziek of tuinieren fantastisch”, vertelt Stephanie. “Er is voor ieder wat wils.”

Sibrechje knikt en voegt toe. “We zien soms dat het met een kind bij de klassieke vakken niet zo goed gaat, maar dat er iets magisch gebeurt als het een klarinet in de hand neemt. Dat is heel bijzonder.”

Het is een uitdaging om alle projecten naast rekenen en taal in het rooster kwijt te kunnen, geeft Welmoet toe. “Daarom leggen we vast hoe de projecten bijdragen aan het halen van kerndoelen in het curriculum. Er zijn altijd wel lijntjes met kernvakken of wereldoriëntatie. Op die manier zoeken we binnen de kaders de mogelijkheden en bieden we onze kinderen een rijke ontwikkeldag.”

Andere verhalen