Kidsexpeditie

Kinderen kunnen heel precies aangeven wat zij nodig hebben om tot brede ontwikkeling te komen. We hebben hiernaar te luisteren en dat doen we ook.

Terug naar ovezicht

Vier keer per jaar komen twee à drie kinderen per locatie naar het servicebureau om samen na te denken over hun ideale ontwikkelomgeving. Kinderen kunnen heel precies aangeven wat zij nodig hebben om tot brede ontwikkeling te komen. We hebben hiernaar te luisteren en dat doen we ook.

Tijdens een bijeenkomst van de kidsexpeditie spraken we met kinderen over wat een fijne plek is om te leren en te groeien. En wat is dan inclusie: erbij horen, jezelf kunnen zijn en er voor elkaar zijn. Hun uitspraken zijn raak, wijs en raken de kern van wat we als Blosse belangrijk vinden.

Odin Vos en Nick de Groot, Kindcentrum Lourdes

“Veranderingen horen bij het leven. Elke verandering heeft een voordeel en een nadeel. Als je naar een andere school moet, ga je weg van je vrienden, dat is een nadeel. Maar je kunt er misschien wel beter leren, dat is dan een voordeel. Focus je op wat goed gaat in je leven, laat nare gevoelens achter je, er zijn altijd mensen die van je houden.”

Puck Grün en Sem van Kimmenaede, De Kiem

“Onze school is al best inclusief; er zijn twee kinderen bij ons op school die moeilijk kunnen lopen en niet zo goed kunnen praten en schrijven. Zij kunnen met alles meedoen, want wij hebben op onze school een computer met hele grote ‘typers’, zodat zij makkelijk kunnen typen. Er zijn ook speciale stoelen waar zij niet vanaf kunnen vallen.”

 

Eline van Groen en Jente Loonstra, De Zonnewijzer

“Ik denk dat onze school al best wel inclusief is. Wij hebben voor de kinderen met een hoger niveau de Atlas groep. Zelf ga ik met jongere kinderen die daar moeite mee hebben, samen lezen. Dan doen we oefeningen en spelletjes, daar leren we allebei van.”

 

Andere verhalen